Techniczny audyt SEO – co to jest?

Temat optymalizacji witryn i sklepów internetowych przewija się w sieci niemal nieprzerwanie. Czy wiesz, czym w ogóle jest optymalizacja i pozycjonowanie witryny internetowej? Dlaczego sklepy internetowe muszą być zoptymalizowane i czym jest audyt seo? Jak działa marketing internetowy?
Co to jest techniczny audyt seo?
Techniczny audyt seo jest analizą stron internetowych, która ma na celu sprawdzenie widoczności strony w wyszukiwarce Google i zwiększenie ruchu na tej stronie. Dzięki eliminacji prostych błędów optymalizacyjnych, możliwe jest lepsze wypozycjonowanie strony, zwiększenie jej widoczności pomiędzy tysiącami podobnych stron w sieci. Mówiąc inaczej, audyt seo jest pewnego rodzaju elektronicznym dokumentem, który powstaje w wyniku dokładnego przeanalizowania strony internetowej. Audyt może dotyczyć zarówno technicznej optymalizacji, np. doboru odpowiednich fraz kluczowych, jak i czynników on-page i off-page. Poprawnie przeprowadzony audyt seo przedstawia jasne i klarowne wyniki analizy z opisem i zalecanymi zmianami do wprowadzenia zarówno w przypadku blogów, jak i w przypadku sklepów internetowych.
Z czego składa się techniczny audyt seo?
Techniczny audyt SEO składa się zasadniczo z trzech podstawowych elementów. Pierwszym z nich jest techniczne SEO, czyli określenie sposobu, w jaki przemieszczają się roboty indeksujące po stronie. W ramach technicznego SEO, analizuje się sposób indeksowania strony przez roboty i jej wyświetlanie w organicznych wynikach wyszukiwania.
Drugim elementem technicznego audytu SEO jest On-page, czyli wszelkie czynniki, które skupiają się na treści w obrębie serwisu i w linkowaniu wewnętrznym oraz w strukturze strony.
Ostatnim elementem technicznego audytu SEO jest Off-page, czyli analiza elementów związanych z linkowaniem wewnętrznym i wszelkimi innymi czynnikami, które mają wpływ na stronę, ale znajdują się poza nią, np. w social mediach.
Jak działa Google Search Console?
Google Search Console jest oficjalnym panelem stworzonym przez Google, pozwalającym na zarządzanie daną stroną w wyszukiwarce i usługach Google. GSC jest miejscem, w którym mamy możliwość implementacji nowej mapy witryny i sprawdzenia wszelkich błędów indeksacji i błędów, jakim jest np. duplikacja treści. Możemy także w pewnym sensie zobaczyć stronę tak, jak widzą ją roboty indeksujące. Google Search Console jest narzędziem powszechnie używanym przy przeprowadzaniu audytu SEO.
Kiedy zlecić wykonanie audytu seo?
Audyt pod kątem seo zleca się przede wszystkim wówczas, gdy chcemy zwiększyć ruch na stronie, wyeliminować wszelkie błędy witryny, które zaburzają jej poprawne działanie. Audyt może odnosić się nie tylko do kwestii czysto technicznych, ale także do zamieszczanych w witrynie tekstów, profili w social mediach czy innych aspektów witryny.
Audyt strony internetowej należy zlecić dopiero wówczas, gdy cała strona jest już gotowa. Wówczas możliwa jest dokładna analiza każdego jej składnika, sprawdzenie, jaka jest widoczność strony w wyszukiwarce, czy strona zawiera linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Te wszystkie elementy audytu seo sprawią, że witryna rzeczywiście zaistnieje w sieci i pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania google, gdyż stanie się przyjazna zarówno dla potencjalnych klientów, jak i dla robotów wyszukiwarek.
Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że konkurencja jest obecnie bardzo duża, a klienci szukają rozwiązań łatwych i prostych. To dlatego jest większe prawdopodobieństwo, że klient powróci na stronę, która szybko się ładuje, a do tego zawiera wszystkie informacje, którą są mu potrzebne na wyciągnięcie ręki. Nie bez znaczenia pozostaje także łatwość nawigacji po stronie, a przede wszystkim treści zawarte w witrynie.
Dlaczego pozycjonowanie strony jest tak ważne?
Wiesz już, kiedy zlecić audyt seo i dlaczego to takie ważne. Optymalizacja sklepu internetowego czy każdej innej witryny internetowej jest bardzo istotne, gdyż istnieje niemal 100% prawdopodobieństwo, że w sieci działa co najmniej kilkadziesiąt, kilkaset czy nawet kilka tysięcy podobnych witryn. Aby potencjalny klient znalazł się na tej konkretnej witrynie, musi być ona wypozycjonowana wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli klient znajdzie to, czego szuka na pierwszej stronie, z pewnością nie będzie już szukał na kolejnych stronach, a to jest dla nas ogromna szansa na sukces.
Audyty seo służą optymalizacji strony internetowej w taki sposób, by roboty wyszukiwarek ulokowały ją na wysokiej pozycji. Wiele osób korzysta z darmowych audytów seo przygotowywanych przez dedykowane wtyczki czy platformy. Tego rodzaju audyty są skuteczne, ale w ograniczonym stopniu, gdyż oferują dość ogólne dane. Poza tym, audyt seo to nie tylko informacje, ale także ich właściwa interpretacja. Bez odpowiedniej wiedzy, darmowy audyt z zastosowaniem automatycznych rozwiązań optymalizacyjnych może wręcz zaszkodzić stronie. Czy to oznacza, że nie powinniśmy korzystać z darmowych narzędzi? Niekoniecznie. Możemy z nich korzystać, ale warto wyniki takich analiz traktować z lekkim dystansem, jedynie jako pewnego rodzaju szczątkowa informacja na temat działania strony i jej miejsca w internecie.